Veel bedrijven worstelen met het opzetten en beheren van een CMDB met Asset Management in TOPdesk. Daarom deel ik in deze post 8 waardevolle TIPS om van jouw CMDB een succes te maken.

Tip 1:
Voordat je begint met het vastleggen van assets, bedenk eerst met welk doel je dit doet. Denk na over de details die je per asset registreert en met welke reden. Gegevens waarnaar niet wordt omgekeken, worden vaak ook niet goed bijgehouden en zijn dus ook niet bruikbaar.
Tip 2:
Zorg ervoor dat je masterdata gestructureerd en uniform is om de consistentie te waarborgen. Denk hierbij aan vestigingen, locaties, personen, leveranciers en opzoeklijsten (bijv. merk, type en status), etc.
Tip 3:
Breng onderlinge relaties tussen assets in kaart en registreer deze. Dit geeft inzicht en helpt bij het bepalen van de impact op de dienstverlening bij verstoringen.
Tip 4:
Assets zijn altijd persoons- of locatiegebonden. Zorg er dus voor dat een asset altijd aan een persoon of (voorraad)locatie is gekoppeld. Houd hier ook rekening met geleverde bestellingen die in de voorraad terechtkomen of direct worden uitgeleverd.
Tip 5:
Zorg dat overige processen bijdragen aan het actueel houden van de CMDB. Met name Incident- en Change Management dragen hieraan bij. Zorg ervoor dat bij elke wijziging de CMDB wordt bijgewerkt.
Tip 6:
Wijs iemand aan die verantwoordelijk is voor de CMDB en deze actueel houdt. Iemand die gestructureerd en nauwkeurig werkt.
Tip 7:
Voorkom vervuiling uit andere gekoppelde systemen, zoals bijvoorbeeld Active Directory of een HR-systeem. Schoon deze systemen op, daar profiteert uiteindelijk de gehele organisatie van.
Tip 8:
Probeer zoveel mogelijk te automatiseren om de CMDB actueel te houden, fouten te voorkomen en tijd te besparen. Uiteindelijk moet de investering in tijd en kosten lager zijn dan de waarde die het oplevert.